Δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις που πηγάζουν από τις διαρροές του πρώην στελέχους της Αμερικάνικης Αρχής Ασφάλειας (NSA), Edward Snowden, καθώς τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία συνεχίζουν να σκαλίζουν τα έγγραφα που έδωσε στη δημοσιότητα.
Τελευταίο εύρημα στις συντονισμένες έρευνες των New York Times, της Guardian και του ProPublica είναι η κερκόπορτα που φαίνεται ότι είχαν ανοίξει από κοινού οι NSA με την αντίστοιχη βρετανική υπηρεσία, σε δημοφιλείς εφαρμογές για smartphones, μεταξύ των οποίων περίοπτη θέση φαίνεται ότι είχε ακόμα και το παιχνίδι Angry Birds.
Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις των παραπάνω δημοσιογραφικών οργανισμών τα στελέχη των δύο υπηρεσιών είχαν στοχοποιήσει τα έξυπνα τηλέφωνα ως πηγές πολύ πλούσιες σχετικά με την πληροφόρηση που μπορούσαν να τους παρέχουν σχετικά με τα χαρακτηριστικά των χρηστών αλλά και συμπεριφορές τους, που άγγιζαν λεπτομέρειες, όπως η πολιτική τους κατεύθυνση ή ακόμα και οι σεξουαλικές τους προτιμήσεις.
Σύμφωνα με δύο έγγραφα που προέρχονται από έκθεση της βρετανικής υπηρεσίας, τα δεδομένα που συνέλεγαν χωρίζονταν σε δύο μεγάλες κατηγορίες, σε εκείνα που προέρχονταν από τις παραδοσιακές τηλεφωνικές υπηρεσίες και σε εκείνα που είχαν ως πηγή εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές γεωγραφικής θέσης, webmail, ακόμα και δεδομένα που πηγάζουν από την κίνηση των διαφημίσεων σε κινητά τηλέφωνα.
Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις, οι δύο υπηρεσίες έτρεφαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εφαρμογή Google Maps, η οποία μπορούσε να προσφέρει πληροφόρηση για τη γεωγραφική θέση των χρηστών με πολύ μικρή απόκλιση. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάποιες από τις εκθέσεις που έχουν διαρρεύσει, αναφέρεται ενδεικτικά η φράση ότι «όποιος χρησιμοποιούσε την εφαρμογή Google Maps από το κινητό του δουλεύει υπέρ του συστήματος παρακολούθησης που είχε αναπτύξει η βρετανική υπηρεσία». Αντίστοιχο ενδιαφέρον υπήρξε και για τo παιχνίδι Angry Birds, με την τεράστια απήχηση που είχε αλλά και για το μεγάλο όγκο προσωπικών δεδομένων που μπορούσαν να συλλέξουν από τους χρήστες. Μάλιστα, στην υπόθεση εμπλέκεται και διαφημιστική εταιρεία με έδρα τη Βαλτιμόρη (Millennial Media), καθώς η Rovio (η εταιρεία που δημιούργησε τα Angry Birds) μετέφερε τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών στις διαφημιστικές εταιρείες ώστε να προσφέρουν πιο αποτελεσματικές διαφημίσεις. Με τη συγκεκριμένη εταιρεία, η Rovio ξεκίνησε τη συνεργασία το 2011 και σύμφωνα με τις εκθέσεις το προφίλ των χρηστών που δημιουργούσε η Millennial περιλάμβανε όχι μόνο τις ίδιες πληροφορίες με τις υπόλοιπες πηγές αλλά και αρκετές ακόμη, κάτω από τον τίτλο «προεραιτικές» στις οποίες υπήρχαν λεπτομέρειες, όπως η εθνικότητα, η οικογενειακή κατάσταση και ο σεξουαλικός προσανατολισμός.
Όπως πηγάζει από τις αναφορές, η παρακολούθηση των smartphones είχε ως αποτέλεσμα κάποιες περιστασιακές επιτυχίες των υπηρεσιών, όπως η εξάρθρωση μιας μελλοντικής τρομοκρατικής ενέργειας από την Αλ Κάιντα στην Γερμανία ή η εξουδετέρωση ενός καρτέλ ναρκωτικών στο Μεξικό. Ωστόσο αυτές οι επιτυχίες δεν είναι αρκετές για να δικαιολογήσουν τον όγκο των παρακολουθήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση μια έκθεση του 2009, είχαν εντοπιστεί περισσότερα από 8,5 εκατομμύρια πρόσωπα που ενδιέφεραν τις υπηρεσίες.
Περισσότερες λεπτομέρειες για τις νέες αποκαλύψεις μπορείς να βρεις εδώ:
Σχόλια