Το επαναλανσάρισμα του Facebook Messenger ως υποχρεωτική επιλογή όσων θέλουν να ανταλλάσσουν τα μηνύματά τους χρησιμοποιώντας το περιβάλλον του Μεγάλου Μπλε Δίκτυο πρέπει να είναι από τα πιο θορυβώδη πράγματα που έχω παρακολουθήσει τα τελευταία δέκα χρόνια –και δεν εννοώ μόνο τις αντιδράσεις που εύλογα θα περίμενε κανείς εντός Facebook αλλά και αυτές που έφταναν και φτάνουν καθημερινά και στα υπόλοιπα SNS και σε αμέτρητα sites. Το γεγονός δίνει βεβαίως ένα μέτρο της δημοτικότητας του συγκεκριμένου κοινωνικού δικτύου (κάτι που όπως και πολλοί άλλοι το είχα υποψιαστεί όταν ο αριθμός χρηστών του ξεπέρασε το ένα δισεκατομμύριο) όμως και ένα μέτρο της γνωστής διαπίστωσης ότι η ευφυΐα κάθε όχλου είναι η ευφυΐα του λιγότερο ευφυούς μέλους του διαιρούμενη δια του πλήθους των μελών του.
Αναφέρομαι βεβαίως στην καταστροφολογία η οποία ξεχειλίζει από σχεδόν όλα τα δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν από τον Απρίλιο, όταν η Facebook ανακοίνωσε την πρόθεσή της να κάνει το Messenger υποχρεωτικό (κάτι είχαμε γράψει κι εμείς σχετικά), στη συντριπτική τους πλειονότητα, τα δημοσιεύματα χρησιμοποιούν σα πηγή ένα κείμενο που είχε γράψει το Δεκέμβριο του 2013 στη Huffington Post ένας ειδικός σε θέματα δικτυακού μάρκετινγκ ονόματι Σαμ Φιορέλα. Αν και η ονομασία της εταιρείας του κ. Φιορέλα (Sensei Marketing) καθώς και το γεγονός ότι το site της χρησιμοποιεί frames, θα έπρεπε να είναι αρκετά για να δώσουν τον τόνο της σοβαρότητας του ανδρός, το κείμενό του κατάφερε να αναδημοσιευτεί παντού –και λέγοντας παντού κυριολεκτώ: όταν βλέπει κανείς να το τσιτάρει το Cosmopolitan αντιλαμβάνεται ότι το πράγμα έχει πάει όσο πιο μακριά γίνεται.
Από Internet-ικής άποψης μέτρο της έκτασης του θέματος είναι ότι κατάφερε να αποκτήσει καταχώρηση στο Snopes () την απόλυτη πηγή για φάρσες, αστικούς μύθους και τις υπόλοιπες ανοησίες που μαστίζουν το μικρό μας Δίκτυο. Όπως πάντα, οι άνθρωποι του Snopes αντιμετωπίζουν το θέμα με ψυχραιμία επισημαίνοντας ότι ναι μεν το Messenger αναλαμβάνει τη διαχείριση κάποιων λειτουργιών του τηλεφώνου όμως πρώτον δεν είναι η μόνη εφαρμογή που το κάνει, δεύτερον, θα χρησιμοποιήσει την εκάστοτε λειτουργία αναλόγως της χρήσης που κάνει κανείς και τρίτον, η υπόθεση ότι η Facebook θα υφαρπάζει τα προσωπικά μας στοιχεία μόνο και μόνο αμά τη εμφανίσει του Messenger στα κινητά μας είναι κάπως υπερβολική –αυτό μάλιστα το παραδέχεται και ο ίδιος ο… σενσέι Φιορέλα.
Όπως επισημαίνει και το Snopes (δια στόματος Κάιτλιν Ντιούι της «Washington Post») το απείρως σοβαρότερο ζήτημα που έρχεται στην επιφάνεια με τη συζήτηση περί Messenger είναι πόσοι εξ ημών διαβάζουμε τους όρους χρήσης των εφαρμογών που χρησιμοποιούμε και πόσοι από αυτούς που τους διαβάζουμε, τους αντιλαμβανόμαστε πλήρως∙ ίσως ο όλος θόρυβος είναι μια ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν κάποιοι ότι οι υπολογιστές δεν είναι ψυγεία ή πλυντήρια και ότι το λογισμικό τους απαιτεί λίγο περισσότερη εμπλοκή. Όσο για το θέμα της υποχρεωτικής εγκατάστασης μιας ακόμα εφαρμογής, τα έχουμε ξαναπεί –μην επαναλαμβανόμαστε!
Σχόλια