Βαριά τραυματισμένος βγαίνει από τους κεφαλαιακούς ελέγχους ο κλάδος των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται μέσω του Διαδικτύου και των ψηφιακών μέσων, όπως αναδεικνύεται από την έρευνα* που πραγματοποίησε την περασμένη εβδομάδα το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε δείγμα 80 επιχειρήσεων. Η έρευνα σημειώνει τα σημαντικά και πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, αρκετά από τα οποία συνεχίζονται ακόμα και σήμερα, όπως είναι η αδυναμία πληρωμών συνεργατών στο εξωτερικών και οι ακυρώσεις παραγγελιών.
Πλήθος προβλημάτων
Το πιο εντυπωσιακό -αν και μάλλον- εύρημα ήταν ότι το 97% των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι αντιμετώπισε προβλήματα στις πληρωμές και στις εισπράξεις. Τα πιο “δημοφιλή” προβλήματα ήταν η αδυναμία πληρωμής των συνεργατών σε διαδικτυακές υπηρεσίες μάρκετινγκ, όπως η Google και το Facebook, (66%), η αδυναμία πληρωμής μέσω PayPal (61%), η αδυναμία πληρωμής οφειλών σε προμηθευτές (49%), η αδυναμία χρήσης πιστωτικών/χρεωστικών καρτών (49%), η αδυναμία πληρωμής hosting/domain (46%), η αδυναμία πληρωμής υπηρεσιών cloud (44%), ενώ το 44% βρέθηκε αντιμέτωπο με την απαίτηση των προμηθευτών για πληρωμή με μετρητά.
Το 60% των εταιρειών που συμμετείχαν δήλωσε ότι επεδίωξε να βρει εναλλακτικές μορφές πληρωμών στο εξωτερικό, όπως η χρήση λογαριασμού σε τράπεζα του εξωτερικού, ενώ ορισμένοι αξιοποίησαν τις θυγατρικές τους. Πάντως, είναι εντυπωσιακό ότι ένα 44% απάντησε ότι δεν προέβη σε καμία ενέργεια!
Το 64% αντιμετώπισε προβλήματα στην παραγωγή και διακίνηση προϊόντων με το 78% να κάνει λόγο για ακυρώσεις παραγγελιών πελατών. Το 31% είχε πρόβλημα στην εισαγωγή προϊόντων, ενώ το 22% είχε δυσκολίες στη συνεργασία με μεταφορικές εταιρείες, κυρίως επειδή αναζητούσαν πληρωμή με μετρητά.
Άδειες και αναστολή
Το 66% απάντησε ότι δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην παραγωγή και διακίνηση προϊόντων. Όμως, υπήρξε ένα ποσοστό 23% που έδωσε άδεια στο προσωπικό της παραγωγής, ενώ ένα 11% των εταιρειών προχώρησε σε συνολική αναστολή των λειτουργιών της επιχείρησης μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Τέλος, 6% προχώρησε σε απολύσεις ή σε διαθεσιμότητα προσωπικού.
Το 69% αντιμετώπισε προβλήματα στις εξαγωγές και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν περιλαμβάνουν τόσο τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στις εγκρίσεις πληρωμών των προμηθευτών εξωτερικού (60%) όσο και στις ακυρώσεις παραγγελιών πελατών( 40%). Επίσης, στο 20% ζητήθηκαν επιπλέον εξασφαλίσεις.
Τρόποι αντιμετώπισης
Γενικότερα, η κατάσταση που δημιούργησαν τα capital controls στις εταιρείες που χρησιμοποιούν εκτενώς το Διαδίκτυο για πωλήσεις και προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών τους χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα δύσκολη. Και δεν είναι τυχαίο ότι αρκετές προχώρησαν σε μία σειρά από κινήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κατάσταση.
Για παράδειγμα, και αυτό αποτελεί και δείγμα καλής σχέσης με τους εργαζόμενους, το 53% προχώρησε σε πρόωρη καταβολή της μισθοδοσίας. Επίσης, το 38% κατέβαλλε προώρα φόρους και εισφορές. Ενδεχομένως, αυτή η κίνηση να έγινε και υπό το φόβο του “κουρέματος” καταθέσεων.
Το 33% ανέστειλε τις πληρωμές στους προμηθευτές, αν και υπήρξε ένα 29% που πλήρωσε όλες τις οφειλές του προς τους προμηθευτές.
Το 22% έδωσε υποχρεωτικές άδειες στο προσωπικό, ενώ στα ίδια ποσοστά ήταν και οι εταιρείες που ακύρωσαν παραγγελίες. Επίσης, το 15% μείωσε την παραγωγή.
Υπήρξαν πάντως και ένα διόλου ευκαταφρόνητο 15% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα που δεν προέβη σε καμία ενέργεια, περιμένοντας τις εξελίξεις.
* Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ) και του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και τη συνεργασία της Newsphone, παρουσιάστηκε χθες σε συνέδριο που διοργάνωσε η Boussias Communications με θέμα "Capital Controls καιι επιχειρείν".
Σχόλια