Η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων στην ελληνική αγορά επηρέασε πολλές πτυχές της καθημερινότητάς μας. Ανάμεσα σ΄αυτές ήταν και οι online αγορές αλλά και το πως οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking). Μεταξύ των αλλαγών ήταν ο περιορισμός των online αγορών, η αύξηση της χρήσης της χρεωστικής έναντι της πιστωτικής κάρτας, ενώ το e-banking χρησιμοποιήθηκε πολύ περισσότερο για μεταφορά χρημάτων και αποπληρωμή λογαριασμών.
Αυτά αναφέρονται σε μια ακόμα έρευνα που πραγματοποίησε το ELTRUN σε δείγμα 250 χρηστών του Διαδικτύου και παρουσιάστηκε και αυτή στο συνέδριο της Boussias Communications για τα capital controls. Το συγκεκριμένο δείγμα βέβαια είναι μικρό, ενώ περιλαμβάνει καταναλωτές που σε μεγάλο βαθμό είναι εξοικειωμένοι τόσο με τις online αγορές όσο και με το e-banking.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν ότι οι διαδικτυακές υπηρεσίες τους βοήθησαν να ξεπεράσουν προβλήματα όπως είναι η έλλειψη μετρητών (ποσοστό 47%) αλλά και η μείωση του υπολοίπου λογαριασμού λόγω φόβου για “κούρεμα” των καταθέσεων (39%). Ενδιαφέρον είναι πως το 31% δήλωσε πως δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα από την επιβολή των capital controls, ενδεχομένως λόγω της καλής “σχέσης” του με τις υπηρεσίες e-banking.
Η έρευνα έδειξε ότι το 45% δεν έκανε καμία αγορά, ενώ αυξήθηκε το ποσοστό χρήσης της χρεωστικής κάρτας. Συγκεκριμένα, το 52% των online αγοραστών κατά το διάστημα της ισχύς των capital controls χρησιμοποίησε χρεωστική κάρτα έναντι 23% με πιστωτική κάρτα, όταν υπό κανονικές συνθήκες τα ποσοστά είναι στο 53% και 46%. Επίσης, μειώθηκε η χρήση της αντικαταβολής που έπεσε στο 11% από 38% όπως και του PayPal, το οποίο από το 36% έπεσε στο 4%.
Από την άλλη, το 20% δήλωσε ότι πραγματοποίησε online αγορές που δεν είχε σχεδιάσει πιο πριν. Πάντως, το 30% δήλωσε ότι περιόρισε όλες τις online αγορές του, ενώ σε υψηλά επίπεδα ήταν εκείνοι που δήλωσαν ότι μείωσαν τις αγορές μέσω Διαδικτύου όσον αφορά την ένδυση/υπόδυση (30%), την τεχνολογία (28%) και τον τουρισμό (22%). Επίσης, το 76% δήλωσε ότι δεν αύξησε τις online αγορές του για καμία κατηγορία προϊόντων ή υπηρεσιών.
Το 32% ακύρωσε κάποια online παραγγελία μετά την επιβολή των capital controls, ενώ το 40% δήλωσε ότι αντιμετώπισε κάποιο πρόβλημα. Από αυτούς που αντιμετώπισαν πρόβλημα, το 73% απάντησε ότι αφορούσε πρόβλημα με κατάστημα στο εξωτερικό και το κύριο πρόβλημα, σε ποσοστό 85%, αφορούσε την μη αποδοχή της πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας του. Επίσης, στο 19% του ζητήθηκε να πληρώσει με μετρητά!
Σχόλια