Λανσαρίστηκαν στην ελληνική αγορά πριν από σχεδόν τέσσερις μήνες. Η Ελλάδα ήταν μία από τις τρεις πρώτες χώρες, όπου λανσαριστήκαν τα πακέτα Vodafone PASS, αποτέλεσμα της πίστης της ελληνικής θυγατρικής ότι πρόκειται για μια σύγχρονη πρόταση, που αλλάζει την κουβέντα με τον καταναλωτή και απαντά στις πραγματικές του ανάγκες.
Αποτέλεσμα της ίδιας της συμπεριφοράς του καταναλωτή, αλλά και της στρατηγικής ενίσχυσης των mobile internet υπηρεσιών της Vodafone, το Vodafone PASS είναι, σύμφωνα με τον Αλμπέρτο Μπουρλά (Head Youth & Mass Segment, Vodafone Ελλάδας), «καινοτόμος προσέγγιση που απελευθερώνει τη χρήση στις αγαπημένες υπηρεσίες». Ταυτόχρονα, ο κ. Μπουρλάς απαντά στις κριτικές σχετικά με το αν τέτοιες προτάσεις, όπως το Vodafone PASS λειτουργούν ενάντια στην ουδετερότητα του Internet, σημειώνοντας ότι η υπηρεσία είναι ανοικτή σε όλες τις ενδιαφερόμενες πλατφόρμες και εφαρμογές.
Πως προέκυψαν τα πακέτα Vodafone PASS;
Τα Vodafone PASS προέκυψαν από την ίδια τη συμπεριφορά του καταναλωτή. Από την ανάγκη να είναι πολλές ώρες «πάνω από το κινητό του», χωρίς περιορισμούς από τα megabytes και το φόβο της υπερκατανάλωσης του διαθέσιμου όγκου δεδομένων του προγράμματός του και των ενδεχόμενων πρόσθετων χρεώσεων. Στο φόβο αυτό έρχεται να προστεθεί ένας ακόμα στις νεότερες ηλικίες. Αυτός του συνδρόμου Fear of Missing Out (FOMO), του φόβου δηλαδή ότι όσο είναι offline χάνει κάτι από τα «ωραία» πράγματα που ζούνε και μοιράζονται τα αγαπημένα του πρόσωπα.
Πάνω λοιπόν σ’ αυτές τις πληροφορίες που λαμβάναμε, έπρεπε να σκεφτούμε «ποια είναι η επόμενη ημέρα». Σ’ αυτές τις ανάγκες δεν είχε νόημα να απαντάμε με «κουβάδες από megabytes» και να τους μεγαλώνουμε σταδιακά. Έπρεπε να αλλάξουμε τη συζήτηση με τον πελάτη-καταναλωτή. Και αυτό που θέλει ο τελευταίος είναι να έχει ξέγνοιαστη πρόσβαση στις υπηρεσίες που χρησιμοποιεί. Στο Facebook, στο Twitter, στο Instagram, στο YouTube και σε πολλές ακόμα πλατφόρμες. Πλατφόρμες στις οποίες ως κύριο μέσο πρόσβασης έχει αναδειχθεί το κινητό τηλέφωνο.
Κάναμε λοιπόν μια ανάλυση των αναγκών του πελάτη, διακρίναμε ποιες είναι και πως μπορούν να κατηγοριοποιηθούν και ζυγίσαμε ποιες είναι οι πιο σημαντικές. Σ’ αυτές έρχονται να απαντήσουν τα τρία «πάσα» που παρουσιάσαμε το καλοκαίρι: το social, το video και το chat.
Ποια είναι η πορεία αυτών των πακέτων μέχρι στιγμής;
Όπως ήταν αναμενόμενο, το Vodafone Social PASS είναι και το πιο δυνατό από τα τρία. Είναι αυτό που έχει, με διαφορά, τη μεγαλύτερη απήχηση, σε όλες τις ηλικίες και σε όλα τα προφίλ πελατών: καρτοκινητής, συμβολαίου, ιδιώτες και επαγγελματίες συνδρομητές. Είναι λογικό άλλωστε αφού ο Έλληνας δείχνει να έχει ένα ισχυρό δεσμό με τα social media, κυρίως το Facebook, Instagram και Twitter. To 50% των Ελλήνων είναι ενεργοί στα social και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς τα «τσεκάρουν» 50-70 φορές την ημέρα από το κινητό τους…!
Όμως και η απόδοση του Vodafone Video PASS είναι πολύ καλή. Στις μικρές ηλικίες το YouTube έχει αντικαταστήσει σε ένα μεγάλο βαθμό την τηλεόραση. Επιπρόσθετα, πολλοί νέοι ακούν αποκλειστικά μουσική μέσα από το YouTube, αφού έχει πλούσιο περιεχόμενο και είναι δωρεάν, σε αντίθεση με άλλες υπηρεσίες, όπως το Spotify ή το Apple Music, που λειτουργούν με το συνδρομητικό μοντέλο. Για λόγους σαν τους παραπάνω, το Video PASS έχει σημαντική αποδοχή από τη βάση μας.
Τέλος, το Vodafone Chat PASS βασίζει τη δυναμική του επίσης στους νέους και τους επαγγελματίες, που έχουν αντικαταστήσει τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας με πλατφόρμες, όπως το Viber και το WhatsApp, αλλά και σε εκείνους που θέλουν να χρησιμοποιούν κλήσεις με ήχο & εικόνα για να επικοινωνούν με τα κοντινά τους πρόσωπα στο εξωτερικό.
Να υποθέσουμε ότι το νεανικό κοινό είναι στην παρούσα φάση και η ατμομηχανή των συγκεκριμένων πακέτων;
Από την πλευρά μας δεν θέσαμε κανένα ηλικιακό περιορισμό, ωστόσο οι νέοι ήταν εκείνοι που σε πρώτη φάση «αγόρασαν» πιο γρήγορα την υπηρεσία. Λογικό γιατί οι νέοι είναι ανέκαθεν εκείνοι που είναι πιο ανοικτοί να υιοθετήσουν μια νέα προσέγγιση, όπως αντίστοιχα μια νέα τεχνολογία ή μια νέα ιδέα, και βέβαια γιατί οι νέοι είναι εκείνοι που κάνουν τη μεγαλύτερη χρήση σε video, social, και instant messaging.
Από την καρτοκινητή ή το συμβόλαιο προέρχεται η μεγαλύτερη μάζα των χρηστών;
Στη μεγάλη πλειοψηφία τους οι νέοι χρησιμοποιούν καρτοκινητά πακέτα. Άρα, στο Vodafone PASS η πλειοψηφία των χρηστών προέρχεται από την καρτοκινητή τηλεφωνία. Από την άλλη οι πελάτες συμβολαίου στράφηκαν περισσότερο στην αναβάθμιση του προγράμματός τους στα νέα RED PASS.
Πόσο έχουν βοηθήσει τα πακέτα Vodafone PASSστο μέσο έσοδο ανά συνδρομητή (ARPU);
Μπορεί να βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή της πορείας των πακέτων, τα οποία μάλιστα παρείχαμε με 50% έκπτωση, η συμβολή τους είναι ήδη θετική. Μάλιστα, θεωρούμε ότι στους αμέσως επόμενους μήνες η συμβολή τους στην αύξηση του ARPU, θα είναι ακόμα μεγαλύτερη, και θα έχουμε μεγάλη αύξηση των χρηστών PASS. Δημιουργούμε μια διαφορετική υπηρεσία, την οποία ο καταναλωτής δείχνει διατεθειμένος να αγοράσει. Η τάση δείχνει ότι μόνο θετική μπορεί να είναι η συμβολή των συγκεκριμένων πακέτων. Είναι μια πρόταση που ανταποκρίνεται στην ανάγκη των συνδρομητών μας για περισσότερη χρήση των αγαπημένων τους εφαρμογών από το κινητό.
Για τον καταναλωτή το Vodafone PASS είναι μια ξεκάθαρη πρόταση. Πιστεύω ότι είναι πακέτα που έχουν πιάσει το σφυγμό του καταναλωτή και τις τάσεις της αγοράς.
Υπάρχει ο στόχος να εμπλουτιστούν τα πακέτα;
Προτεραιότητα για τη Vodafone είναι να εστιάσουμε στα συγκεκριμένα πακέτα και να αναδείξουμε τη χρησιμότητά τους σε όλο και περισσότερο κοινό. Να τα γνωρίσει, να τα βάλει στην καθημερινότητά του και να τα εντάξει στα προγράμματα που ήδη είναι συνδρομητής.
Πρώτα λοιπόν θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι το κοινό γνωρίζει τις υπάρχουσες προτάσεις μας και μετά θα δούμε αν υπάρχει η ευχέρεια δημιουργίας νέων πακέτων.
Ποιες πλατφόρμες περιλαμβάνουν τα πακέτα Vodafone PASS;
Πρακτικά όλες. Παρέχουμε σε όλες τις πλατφόρμες και εφαρμογές, που ταιριάζουν στις ομπρέλες μας (Social, Video, Chat) τη δυνατότητα να εγγραφούν μέσα από το site της Vodafone και να ενταχθούν στα πακέτα. Ακόμα και μια πρωτοεμφανιζόμενη εφαρμογή μπορεί να το κάνει. Το μόνο που χρειάζεται είναι μερικές απλές τεχνικές προδιαγραφές, έτσι ώστε τα συστήματά μας να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν την κίνηση που θα προέρχεται από τις συγκεκριμένες εφαρμογές. Πρόθεσή μας είναι να συμμετέχουν όλες οι ενδιαφερόμενες εφαρμογές και υπηρεσίες, δεν θέλουμε να αποκλείσουμε καμία.
Υπήρξαν κριτικές ότι τέτοια πακέτα, όπως το Vodafone PASS θέτουν σε κίνδυνο την ουδετερότητα του Internet. Όμως η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Απελευθερώνουν τον συνδρομητή, είναι ανοικτές στην είσοδο νέων εφαρμογών, τις οποίες μάλιστα προσκαλούμε να ενταχθούν στις ομπρέλες μας. Άλλωστε γνωρίζουμε ότι κάτι τέτοιο θα εμπλουτίσει και το προϊόν μας. Μάλιστα, το άνοιγμα που κάνουμε σε ενδιαφερόμενες εφαρμογές και υπηρεσίες δεν περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα, αλλά αφορά το σύνολο των χωρών, στις οποίες δραστηριοποιείται η Vodafone. Αν μπει κάποιος πάροχος υπηρεσίας στη σελίδα της Vodafone, θα διαπιστώσει ότι παρέχουμε την ευχέρεια ένταξής της όχι μόνο σε κάποια ομπρέλα της ελληνικής Vodafone, αλλά και στις υπόλοιπες θυγατρικές του Ομίλου.
Στην εποχή των υψηλής ευκρίνειας video και των υψηλής ανάλυσης φωτογραφιών, τα όρια της ορθής χρήσης των πακέτων δεν αποτελούν περιοριστικό παράγοντα;
Η επιτυχία του Vodafone PASS έγκειται στην πραγματική κάλυψη των αναγκών του συνδρομητή και η διατήρηση της σχέσης χρήσης και τιμής. Σήμερα ο Έλληνας δεν είναι διατεθειμένος να πληρώνει για κάτι παραπάνω από αυτό που πραγματικά χρησιμοποιεί. Επίσης, η διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών, όπως video υψηλής ευκρίνειας, είναι σημαντικό για εμάς και σε αυτό απαιτείται η προστασία του δικτύου από κακόβουλες πρακτικές. Τα όρια πολιτικής ορθής χρήσης τα βάλαμε πολύ ψηλά για να καλύπτουν το 99% των πελατών μας και είναι δικλείδες που πάντοτε υπάρχουν για να διασφαλίζουν την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε στους πελάτες μας.
Σε σχέση με τις άλλες αγορές στις οποίες ο Όμιλος Vodafone έχει λανσάρει αντίστοιχα πακέτα υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά που είναι κοινά στην ανταπόκριση του κοινού;
Για τη Vodafone, τα Vodafone PASS δεν είναι απλά ένα λανσάρισμα προϊόντος, αλλά ένα αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής τοποθέτησης που έχει κάνει ο Όμιλος συνολικά στην ενίσχυση των υπηρεσιών data. Και στις άλλες αγορές έχει μεγάλη ανταπόκριση ειδικά στους νέους, και φέρνει ανάπτυξη εσόδου.
Συνολικά ως προς την χρήση data ποιες είναι οι ομοιότητες και διαφορές της ελληνικής αγοράς με άλλες αγορές που δραστηριοποιείται η Vodafone;
Η συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή βρίσκεται στο ίδιο μοτίβο με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές. Τόσο ως προς την κατανάλωση δεδομένων όσο και ως προς τις υπηρεσίες που χρησιμοποιεί. Για παράδειγμα από το 2011 μέχρι και σήμερα η μέση κίνηση data στο δίκτυο της ελληνικής Vodafone έχει δεκαπλασιαστεί. Αντίστοιχο μοτίβο αύξησης παρατηρούμε και σε άλλες χώρες. Παρόμοια συμπεράσματα ισχύουν και στις υπηρεσίες, όπως π.χ. στο Instagram. Η εκρηκτική ανάπτυξη στη χρήση του τον τελευταίο χρόνο δεν ήταν μόνο ελληνικό φαινόμενο αλλά καταγράφηκε και στις υπόλοιπες αγορές του Ομίλου.
Με δεδομένα αντίστοιχα παραδείγματα από το εξωτερικό πόσο απέχουμε από το λανσάρισμα πακέτων πραγματικά απεριόριστης πρόσβασης και μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας;
Σίγουρα υπάρχουν τέτοιες προτάσεις απεριόριστης πρόσβασης, αλλά η τιμή αυτών των πακέτων είναι πολύ υψηλή. Εμείς έχουμε μια διαφορετική φιλοσοφία και μια διαφορετική συνταγή. Δίνουμε στον καταναλωτή πραγματικά ξένοιαστη πρόσβαση στις υπηρεσίες που θέλει να χρησιμοποιεί. Από τα μηνύματα που παίρνουμε από τους πελάτες μας αντιλαμβανόμαστε ότι δεν θέλουν να πληρώνουν για πράγματα που δεν χρησιμοποιούν. Οπότε δεν πιστεύουμε ότι έχει νόημα στην παρούσα φάση να παρέχουμε απεριόριστα δεδομένα σε ένα πρόγραμμα της τάξεως π.χ. των 100 ευρώ το μήνα. Είναι μια τιμή απαγορευτική για τη μεγάλη πλειονότητα της ελληνικής αγοράς. Αντιθέτως, πιστεύουμε ότι τα υφιστάμενα προγράμματά μας σε συνδυασμό με τα πακέτα Vodafone PASS, ακουμπάνε καλύτερα τόσο τις ανάγκες χρήσης όσο και την αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή.
Σχόλια