Λαμβάνοντας υπόψη ότι το Υπουργείο Παιδείας αναμένεται να εφαρμόσει άμεσα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απευθυνθήκαμε στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, ένα εκπαιδευτικό οργανισμό με ήδη πλούσια εμπειρία στον τομέα του elearning. Εμπειρία που οδήγησε στην άμεση αντίδραση των Εκπαιδευτηρίων, τα οποία εξήγγειλαν ήδη την έναρξη των προγραμμάτων elearning. Εμπειρία που μπορεί να φανεί χρήσιμη σε όλα τα σχολεία, που καλούνται πλέον να ακολουθήσουν το νέο τρόπο διδασκαλίας.
Από την κ. Ελένη Δούκα (Γενική Διευθύντρια Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτήρια Δούκα) ζητήσαμε να μας μεταφέρει την εμπειρία των Εκπαιδευτηρίων στην εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης και μερικά από τα ερωτήματα όλων των γονέων που θα δουν σύντομα τα παιδιά τους να διδάσκονται μέσα από τις "ψηφιακές αίθουσες" των σχολείων τους. Ειδικότερα:
Μπαίνουμε σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση, όπου το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας αναμένεται να υιοθετήσει μαζικά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Με δεδομένο ότι τα εκπαιδευτήρια Δούκα έχουν ήδη μια μεγάλη εμπειρία στο elearning το Υπουργείο έχει απευθυνθεί σε εσάς για την κατάρτιση του προγράμματος και των διαδικασιών;
Πράγματι, η ανάγκη για υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων που θα φέρουν τους εκπαιδευτικούς κοντά στους μαθητές τους είναι μεγάλη. Το Υπουργείο κινείται πολύ γρήγορα στο συγκεκριμένο θέμα. Ήδη ο Υπεύθυνος Πληροφορικής και Ψηφιακής Εκπαίδευσης του Εκπαιδευτικού μας Οργανισμού, Βασίλης Οικονόμου, έχει κληθεί σε δύο συνεχόμενες συσκέψεις στο Υπουργείο με στελέχη που μελετούν τον τρόπο και τη στρατηγική ένταξης στην ψηφιακή εποχή και τη δημιουργία του ψηφιακού σχολείου όπου όλοι μαθαίνουμε με οποιονδήποτε τρόπο, οποιαδήποτε στιγμή και με οποιοδήποτε μέσο…
Ποιες είναι οι συμβουλές που θα μπορούσατε να δώσετε προς εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές;
Η ουσία της εκπαίδευσης παραμένει ίδια. Αυτό που αλλάζει είναι η μεθοδολογία και το μέσο που φέρνει κοντά τον δάσκαλο στους μαθητές του. Η αγάπη για το αντικείμενο είναι αυτό που θα έπρεπε να μας κρατά κοντά ανεξάρτητα από την οποιαδήποτε απόσταση… Σήμερα, που η κοινωνία μας δοκιμάζεται από αυτή την συγκυρία, θεωρώ ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μεταδώσουν στους μαθητές τους αισιοδοξία. Για να το επιτύχουν αυτό, πρέπει να τους αποδείξουν ότι η σχολική καθημερινότητά τους συνεχίζεται, με άλλο τρόπο βέβαια, αλλά χωρίς να χάνεται η προσωπική επαφή μαζί τους. Η συμβουλή μου προς τους μαθητές θα ήταν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που τους προσφέρει η τεχνολογία για να διατηρήσουν την σχέση τους με το σχολείο, χωρίς να χάσουν κάτι από το γνωστικό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Τα μαθήματα elearning μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων;
Τα τελευταία χρόνια πράγματι, σημειώνεται τεράστια πρόοδος των ψηφιακών μέσων που έχουν στη διάθεσή τους Εκπαιδευτικοί και Μαθητές, ώστε να μη χαθεί η συνοχή και να μηδενίζονται οι οποιεσδήποτε αποστάσεις. Οι ψηφιακές πλατφόρμες εκπαίδευσης προσομοιώνουν σε υψηλό βαθμό πιστότητας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εμπλουτίζεται και αναπτύσσεται μέσω καινοτόμων προσεγγίσεων. Ωστόσο, πιστεύω ότι η προσωπική επαφή, η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή και οι σχέσεις που αναπτύσσονται στα μέλη μιας ομάδας όταν αυτά βρίσκονται στον ίδιο χώρο, είναι ανεκτίμητα και αναντικατάστατα στοιχεία. Εκείνο που χρειάζεται στην εποχή μας, με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, είναι ένας καλά ισορροπημένος συνδυασμός των τεχνολογικών μέσων και του ανθρώπινου παράγοντα. Και αυτή είναι κατά τη γνώμη μου, η πραγματική πρόκληση για τη σύγχρονη εκπαίδευση.
Μπορεί μια ψηφιακή τάξη να είναι το ίδιο αποδοτική σε σχέση με την φυσική διδασκαλία στις αίθουσες;
Αν και η απόδοση είναι σχετική έννοια, υπάρχουν μετρήσεις που εμφανίζουν αρκετά υψηλά επίπεδα στην απόδοση των ψηφιακά οργανωμένων τάξεων. Με τα εργαλεία του Μαθητικού Υπολογιστή και της ψηφιακής τάξης κατ’ επέκταση, εξατομικεύεται η διδασκαλία, ενισχύονται οι πολλαπλές αναπαραστάσεις, προωθείται η έρευνα και η αναζήτηση πληροφοριών. Ο ισορροπημένος συνδυασμός φυσικής διδασκαλίας και ψηφιακής εκπαίδευσης πιστεύω ότι ενισχύει ακόμη περισσότερο την αποδοτικότητα. Ο μαθητής γίνεται συμμέτοχος στην προσωπική του μάθηση, στα εκπαιδευτικά δρώμενα και δημιουργός των «τεχνημάτων» του. Ο εκπαιδευτικός γίνεται συνεργάτης και καθοδηγητής, οργανώνει, εμπνέει και δημιουργεί βιωματικές δραστηριότητες, καλλιεργεί την πρωτοβουλία, την υπευθυνότητα, την κριτική σκέψη.
Μπορεί να είναι το ίδιο αποδοτική για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ή αφορά περισσότερο βραχυχρόνια εφαρμογή;
Η απόδοση δεν εξαρτάται, στην περίπτωση αυτή, από τη διάρκεια αλλά από την ποιότητα του περιεχομένου της διδασκαλίας. Συνεπώς, για την παρούσα φάση, η εξ αποστάσεως μάθηση ανταποκρίνεται στη συγκεκριμένη συγκυρία αλλά και σε άλλες έκτακτες περιπτώσεις. Ωστόσο, θα επαναλάβω ότι ο σωστός συνδυασμός και η τήρηση του μέτρου αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για μια εκπαίδευση δημιουργική, ευχάριστη, χρήσιμη και αποτελεσματική.
Πως εξασφαλίζεται η αποδοτικότητα των μαθημάτων εξ αποστάσεως, αφού ο δάσκαλος/καθηγητής δεν έχει άμεση επαφή με τον μαθητή;
Υπάρχουν σχέδια, διαδικασίες, μέθοδοι και πρακτικές που διασφαλίζουν την αποδοτικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών. Αυτό που θα ήταν χρήσιμο να δούμε και -γιατί όχι- να εστιάσουμε, είναι η υπευθυνότητα που δείχνουν οι εμπλεκόμενοι στη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Έτσι βλέπουμε εκπαιδευτικούς που αγαπούν τις νέες προσεγγίσεις και μαθητές που κινητοποιούνται, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο να γίνονται υπεύθυνοι για τη δική τους γνώση αλλά να χαίρονται να μοιράζονται μέσα από τα εργαλεία, εμπειρίες και τρόπους απόκτησης δεξιοτήτων.
Ήσασταν ένα από τα πρώτα εκπαιδευτικά ιδρύματα που αντιδράσατε άμεσα στη νέα κατάσταση με τις κλειστές αίθουσες, ανακοινώνοντας την άμεση έναρξη του προγράμματος elearning για όσο διάστημα θα ισχύει η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Θεωρείτε ότι η άμεση αντίδραση είναι κρίσιμη, ιδιαίτερα όταν βρισκόμαστε σε μια περίοδο λίγων μηνών πριν τις εξετάσεις;
Το καλό με εμάς είναι ότι δεν αναγκαστήκαμε να δημιουργήσαμε νέα καθημερινότητα. Προσαρμόσαμε λίγο αυτό που καθημερινά συμβαίνει όχι μόνο στο Σχολείο μας αλλά και έξω από αυτό, στο σπίτι και στις οικογένειες των Μαθητών μας.
Σαφώς και η άμεση αντίδραση είναι σημαντική, ειδικά για τους μαθητές που προετοιμάζονται για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Ελλάδας και εξωτερικού. Το γεγονός ότι η εκπαιδευτική δραστηριότητα δεν διακόπτεται αλλά συνεχίζεται με έναν τρόπο οικείο για τους μαθητές μας, πιστεύω ότι τους δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης στο Σχολείο τους. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, νομίζω, αφενός, η όρεξη των παιδιών να εργαστούν από το σπίτι και αφετέρου, η προσπάθεια των εκπαιδευτικών να διατηρήσουν την καθημερινή επαφή με τους μαθητές τους, από το Νηπιαγωγείο μέχρι τις τελευταίες τάξεις του σχολείου. Εκείνο που με συγκινεί είναι η αφοσίωση με την οποία οι εκπαιδευτικοί μας εξακολουθούν και ανταποκρίνονται στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών τους, ειδικά τώρα, που η απόσταση τους χωρίζει, σα να θέλουν, με ακόμη μεγαλύτερο ζήλο, να καλύψουν το κενό της φυσικής τους παρουσίας.
Σχόλια