Μπορεί η Apple να αποτελεί την εταιρεία με τη μεγαλύτερη αποτίμηση στον κόσμο, η οποία ξεπέρασε πρόσφατα το 1 τρισ. δολάριο αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα και εκείνη που έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες για να συνεχίσει να θριαμβεύει και τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα της τελευταίας έρευνας της PwC, η οποία βάζει κάτω από το μικροσκόπιό της τις 100 μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο (σε κεφαλαιοποίηση) και εξετάζει ποιες συγκεντρώνουν τις μεγαλύτερες προσδοκίες ή είναι καλύτερα τοποθετημένες για να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Όπως ίσως θα περίμενε κάποιος στη λίστα του FutureBrands Index 2018 περιλαμβάνονται πλήθος εταιρειών, που δραστηριοποιούνται στο χώρο της τεχνολογίας. Όμως η φετινή κατάταξη έχει ένα παράδοξο, καθώς μπορεί από τις 100 θέσεις οι μισές περίπου να καταλαμβάνονται από εταιρείες τεχνολογίας, ωστόσο το 50% αυτών έχει υποχωρήσει σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα το 2016. Ακόμα και η Apple, που υποχώρησε 3 θέσεις, πέφτοντας από την 1η που κατείχε το 2016 στην 4η της φετινής λίστας. Ωστόσο παραμένει πιο ψηλά από οποιαδήποτε άλλη τεχνολογική εταιρεία.
Την πρώτη θέση στο FutureBrands Index 2018 καταλαμβάνει μία εταιρεία-έκπληξη ίσως για πολλούς, που εμμέσως θα μπορούσε να τοποθετηθεί κι αυτή στη λίστα των τεχνολογικών εταιρειών, λόγω των καναλιών με τα οποία (θα) διατίθεται το προϊόν της. Ο λόγος για τη The Walt Disney Company, που για πρώτη φορά βρίσκεται στην κορυφή της, αν και διαχρονικά βρισκόταν πολύ ψηλά. Σύμφωνα με την αξιολόγηση, η The Walt Disney Company είναι αξιοθαύμαστη για το γεγονός ότι καταφέρνει να παραμένει συνεχώς στο προσκήνιο επί σχεδόν 100 χρόνια. Παρά ταύτα τα τελευταία χρόνια η εταιρεία παρουσιάζει μια αξιοθαύμαστη πρόοδο στη φήμη της ως μια εταιρεία που κινείται με το βλέμμα στο μέλλον.
Η κατάταξη των τεχνολογικών εταιρειών
Αμέσως μετά την Apple, που όπως είπαμε βρίσκεται ακόμα πιο ψηλά από κάθε άλλη «καθαρή» εταιρεία τεχνολογίας βρίσκουμε την Nvidia, που καταλαμβάνει τη 10η θέση στη συνολική λίστα και αποτελεί νέα είσοδο στο FutureBrands Index 2018. Τρίτη στις εταιρείες τεχνολογίας είναι η Microsoft (12η, χάνοντας 10 θέσεις σε σχέση με το 2016), τέταρτη είναι η Intel (16η – χάνει 4 θέσεις από το 2016), ενώ η πρώτη πεντάδα κλείνει με την TSMC (18η), η οποία είναι και η μόνη από τις πρώτες πέντε που έχουν θετικό πρόσημο σε σχέση με την κατάταξη του 2016 (ανέβηκε 9 θέσεις).
Οι 10 καλύτερες τεχνολογικές εταιρείες σύμφωνα με το FutureBrands Index 2018 |
|||
Θέση ανάμεσα στις τεχνολογικές εταιρείες | Εταρεία | Θέση στην συνολική κατάταξη | Άνοδος/πτώση |
1η | Apple | 4η | -3 θέσεις |
2η | Nvidia | 10η | Νέα είσοδος |
3η | Microsoft | 12η | -2 θέσεις |
4η | Intel | 16η | -4 θέσεις |
5η | TSMC | 18η | +9 θέσεις |
6η | Adobe | 30η | Νέα είσοδος |
7η | Alphabet | 31η | -10 θέσεις |
8η | Tencent | 36η | -12 θέσεις |
9η | IBM | 40η | -17 θέσεις |
10η | 43η | -37 θέσεις | |
Εταιρείες που διεκδικούσαν θέση στην παραπάνω λίστα |
|||
Κατηγορία με βάση το FutureBrands Index 2018 | Εταιρεία | Θέση στη συνολική κατάταξη | Άνοδος/Πτώση |
Καταναλωτικές υπηρεσίες | The Walt Disney | 1η | +3 θέσεις |
Καταναλωτικά αγαθά | Samsung | 9η | -9 θέσεις |
Καταναλωτικές υπηρεσίες | Netflix | 15η | Νέα είσοδος |
Καταναλωτικές υπηρεσίες | Amazon | 21η | -13 θέσεις |
Ωστόσο, εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι υπάρχουν εταιρείες που ενώ η κοινή αντίληψη είναι ότι δραστηριοποιούνται στο χώρο της τεχνολογίας η λίστα τις έχει τοποθετήσει σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, η Samsung έχει τοποθετηθεί στην κατηγορία των καταναλωτικών αγαθών και είναι 9ηστην συνολική κατάταξη (υποχωρώντας και αυτή 6 θέσεις), ενώ το Netflix είναι στην κατηγορία των καταναλωτικών υπηρεσιών και βρίσκεται στη 15η θέση της κατάταξης, αποτελώντας και αυτή νέα είσοδο στο FutureBrands Index 2018. Το ίδιο ισχύει και για την Amazon, που βρίσκεται στην 21η θέση της λίστας.
Αρκετά χαμηλότερα από αυτό που ίσως θα περιμέναμε βρίσκουμε την Alphabet (τη μητρική εταιρεία της Google) η οποία καταλαμβάνει την 31 θέση, χάνοντας 10 θέσεις από την προηγούμενη κατάταξη, ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η πτώση του Facebook, που από την 6η θέση το 2016 προσγειώθηκε στην 43η θέση της φετινής κατάταξης.
Στο FutureBrands Index 2018 γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σε τέσσερις εταιρείες του κλάδου: Apple, Alphabet, Tencent και Facebook. Για την Apple σημειώνεται ότι δεν μπορεί να αγνοηθεί το μέγεθός της, όπως και η συνεχής παρουσία της στην πρώτη τετράδα της κατάταξης, όλα τα χρόνια που πραγματοποιείται η έρευνα. Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν και κάποια σύννεφα που αφορούν την πίστη των καταναλωτών στο brand, την πτώση εκείνων που δηλώνουν ότι θέλουν να εργαστούν στην εταιρεία, όπως επίσης και τη μείωση εκείνων που δηλώνουν ότι θέλουν να αγοράσουν προϊόν της. Για την Alphabet, παρά την πτώση της, ένα μεγάλο κομμάτι των καταναλωτών θεωρεί ότι αποτελεί μια εταιρεία που έχει όραμα για το μέλλον, με την ανάλυση μάλιστα να εκτιμά ότι μπορεί η βελτίωση της εικόνας της να είναι μεγαλύτερη από εκείνη της Apple. H κινεζική Tencent έχει θετική μακροπρόθεσμη προοπτική, καλύτερη ποιότητα εργατικού δυναμικού, ωστόσο υπάρχουν ερωτηματικά σε διάφορα σημεία, όπως ο τρόπος σκέψης της ηγεσίας της και την παραγωγή καινοτομίας. Τέλος, για το Facebook, επισημαίνεται η εκτίμηση ότι θα αποτελέσει ένα από τα brands που θα παρουσιάσουν τη μεγαλύτερη πτώση σε ένα χρονικό ορίζοντα τριών χρόνων από σήμερα, εκτίμηση που μάλλον αποτελεί αντανάκλαση της αρνητικής δημοσιότητας την τρέχουσα χρονιά. Η υπόληψή του έχει υποχωρήσει σημαντικά, όπως επίσης και η αντίληψη για τον τρόπο σκέψης της ηγεσίας του, προβλήματα η επίλυση των οποίων θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα στο άμεσο μέλλον.
Τέλος, το FutureBrands Index 2018 προχωράει και σε μια ενδιαφέρουσα σύγκριση της θέσης των εταιρειών τεχνολογίας στην κατάταξη με την αντίστοιχη θέση τους, ανάλογα με την κεφαλαιοποίησή τους, με τις μεγαλύτερες διαφορές να παρατηρούνται στις: Adobe, Nvidia και Broadcom που βρίσκονται πολύ ψηλότερα από την αποτίμησή τους και στις Cisco, Facebook, Oracle, Tencent, που βρίσκονται πολύ χαμηλότερα.
Την έρευνα FutureBrands Index 2018 μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.
Σχόλια